Oyun ve Oyuncak Kültürü

Ana Sayfa  / Yayınlar / Medeniyet Değerlerimiz / Oyun ve Oyuncak Kültürü

Oyun ve Oyuncak Kültürü

Geçmişi insanlık tarihi kadar eski olan oyun ve oyuncak olgusu, çocuğun bebeklik döneminden itibaren gelişiminde rol oynayan en önemli öğrenme ve sosyalleşme faaliyetidir. Her kültürde benzer bir ihtiyaç ve ortaya çıkış hikayesi barındıran oyunlar, çocukların gözlemleri, çevreleriyle olan etkileşimleri, büyüklerini taklit etmeleri gibi nedenlerle ortaya çıkmış; taş ve kemik, ahşap gibi malzemeler çocuğun ilk oyuncakları olmuştur. Oyun ve oyuncak, ebeveyn tarafından çocuğun eğlenmesi ve boş vaktini geçirmesi amacına hizmet eden bir uğraş gibi algılanıyor olsa da oyun etkinlikleri ve bu etkinliklerde kullanılan oyuncaklar, çocukluk döneminin en önemli hatıraları, onların sağlıklı ruhsal ve bedensel gelişimlerinin anahtarlarıdır. Çocuklar oyun ile sorumluluk alma, yerine getirme, kurallara uyma, sevme, koruma, meraklanma, heyecan duyma, kazanma, kaybetme, paylaşma ve mutluluk ve üzüntü gibi çeşitli sosyal ve psikolojik durumları yaşamayı, bunları kontrol edebilmeyi ve doğru bir şekilde dile getirmeyi öğrenirler. Çocuğun bireysel yeteneklerini keşfetme ve geliştirme alanı olarak da görülen oyun, en temelde ailede başlayan ve çocuğun sosyal hayatının bütününe yansıyan bir eğitim ve öğretim aracıdır da aynı zamanda.
Çocuğun kişisel ve toplumsal gelişimine yaptığı katkıların yanında, toplumun sosyal ve kültürel kimliğinden izler taşıyan oyunlar bu yönüyle kültürel mirasımızın da en önemli ögelerinden biridir. Çocuğun yaşadığı yer, toplumun sahip olduğu kültürel özellikler, ailenin ve çocuğun sosyo-ekonomik durumu, yaşı, cinsiyeti ve yaşanılan teknolojik gelişmeler, oynanan oyunları ve kullanılan oyuncakları zamanla bir değişime uğratmış olsa da, küçük ya da büyük, sağlıklı ya da özel gereksinimli tüm çocuklar oyun oynamaktadırlar.
Farklı bölgelerde farklı isimlerle oynanan benzer oyunların da yer aldığı zengin çocuk oyunları kültürümüzde, mekana göre; açık alan oyunları kapalı alan oyunları, oynanış şekline göre; kaçmalı, kovalamacalı oyunlar, oyuncu sayısına göre; bireysel oyunlar, takım oyunları, oyunda kullanılan araç gereçlere göre; taş oyunları, top oyunları, ip oyunları gibi birbirinden farklı türlerde ve başlıklarda değerlendirilmiştir.
Bu çalışmada oyunlarımız, açık alan oyunları, kapalı alan oyunları, zeka ve strateji oyunları olmak üzere üç ana başlıkta gruplandırılmış, hem açık hem de kapalı alanda oynanabilen bazı oyunlar kapalı alan oyunları başlığına dahil edilmiştir. Çalışmamızın başlıklarından birini oluşturan oyuncaklar başlığında ise kültürel zenginliklerimiz arasında yer alan Eyüp Oyuncakları’nın en bilinenlerinden bazılarına yer verilmiştir.

Toplam Sayfa Ziyareti: 2236 - Bugün Sayfa Ziyaretleri: 1